Lotnicy borykali się z problemami związanymi z wysokością od narodzin walk powietrznych. Często uważali, że latanie nisko jest najlepszą opcją. Ogólnie rzecz biorąc, wysokość zależy od warunków pogodowych, ostrości widzenia i ukrycia oferowanego przez naturę terenu.
Myśliwce, które są znacznie szybsze niż inne samoloty wojskowe, latają znacznie wyżej. Biorąc to pod uwagę, możemy zapytać dlaczego myśliwce latają nisko? Jakie są główne powody, dla których latają nisko? Jakie są zalety lub wady latania nisko dla myśliwców? ✈️
Poznajmy te różne powody, dla których myśliwce mogą latać tak nisko.
Dassault Aviation’s Rafale lecący nad Paryżem na niskiej wysokości
Trening lotów wojskowych na niskiej wysokości
Trening lotów wojskowych na niskiej wysokości polega na lataniu wojskowymi samolotami na niskiej wysokości. obejmuje loty samolotów wojskowych na niskich wysokościach w celu przygotowania ich załóg i innego personelu wojskowego (na przykład wojsk obrony powietrznej) do lotów blisko lądu w czasie wojny. Typy samolotów wojskowych mogą obejmować myśliwce, samoloty szturmowe, samoloty transportowe i śmigłowce.
Niezależnie od misji, piloci myśliwców muszą być gotowi do reagowania w dowolnym czasie i miejscu, wykonując zadanie tak skutecznie, jak to możliwe, często bez czasu na przygotowanie. W niezwykle rzadkich przypadkach myśliwiec może zostać wezwany do przelotu nad miastem na bardzo niskiej wysokości w celu eskortowania samolotu w ramach ćwiczeń wojskowych. ️
Te ćwiczenia sił powietrznych, które z pozoru nie są niczym nadzwyczajnym, mogą budzić niepokój wśród ludności cywilnej z powodu wytwarzanego przez nie hałasu. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy manewr wymaga lądowania myśliwca w pobliżu domów.
Samolot myśliwski F-15 przeprowadzający ćwiczenie latania na niskim poziomie w górach Walijskich
Niektóre kraje posiadają rezerwy wojskowe wystarczająco duże, aby takie szkolenie mogło się odbyć bez wpływu na ludność cywilną. W mniejszych krajach, takich jak Europa, może dochodzić do napięć między wojskiem a lokalną ludnością, głównie z powodu hałasu samolotów.
Misje rozpoznawcze i przechwytujące
Samoloty myśliwskie wybierają niskie loty, aby uniknąć wykrycia lub namierzenia przez wroga. Przy złej pogodzie preferowane, jeśli nie najważniejsze, jest utrzymywanie się w zasięgu wzroku ziemi lub wody. Niskie loty są również niezbędną umiejętnością w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych.
Piloci myśliwców wojskowych trenują, aby latać nisko i szybko. Chowają się za wzgórzami i górami, aby oszukać radary taktyczne. Niektóre myśliwce latają wystarczająco szybko, by uniknąć namierzenia. Latanie to umiejętność, która zanika, więc każdy pilot myśliwca i samolotu szturmowego musi okresowo trenować loty na niskim pułapie. ⛰️
Royal Air Force Panavia Tornado fighter jet flying at very low altitude- Commons Wikimedia
Low flying fighter jet<
Wojskowe operacje wspierające lub utrzymujące pokój i pomoc humanitarną mogą wymagać misji z niskiego pułapu. Od pilotów myśliwców coraz częściej oczekuje się zapewnienia bliskiego wsparcia powietrznego oddziałom naziemnym.
Dla dowódców wysokość jest atutem taktycznym, zdobywanym z czasem, precyzją i instynktem przetrwania. Celem jest wybranie takiej wysokości operacyjnej, która pozwoli wykonać misję, jednocześnie dając myśliwcowi największą możliwą kontrolę nad ryzykiem i korzyściami w przestrzeni bitwy. ⚔️
Myśliwce mogą również latać na niskich wysokościach w celu identyfikacji celów naziemnych lub przechwytywania samolotów wroga.
Francja posiada myśliwce wyposażone w broń jądrową, która może być wystrzeliwana na niskich wysokościach. Tworzą one tak zwane siły uderzeniowe lub siły odstraszania nuklearnego. Ciągłe szkolenie jest niezbędne, ponieważ umiejętności w zakresie lotów na niskich wysokościach nie są łatwe do zdobycia, a bez regularnych ćwiczeń można je łatwo utracić.
Myśliwiec Mirage 2000 przelatujący nad Oise na bardzo niskiej wysokości – Maïlys Jans
Niebezpieczeństwa związane z lataniem na niskim poziomie
- Ryzyko kolizji z innymi samolotami.
- Ryzyko kolizji z różnymi przeszkodami, takimi jak drzewa, ptaki, budynki, przewody elektryczne i słupy.
- Wyższe ryzyko zderzenia na ziemi i na morzu.
- Ograniczony czas reakcji w przypadku błędu pilota lub awarii systemu samolotu.
- Hałas może również przeszkadzać cywilom i zwierzętom.
Formacja myśliwców przelatujących nad Sidney
Cywile i wojskowi rywalizują o przestrzeń powietrzną, która z biegiem lat staje się coraz bardziej zatłoczona. Wojsko doskonale zdaje sobie sprawę, że musi zachować czujność i ograniczyć do minimum uciążliwości i zagrożenia dla cywilów. ⚠️
The najszybsze myśliwce. Logicznie rzecz biorąc, myśliwce wytwarzają najwięcej hałasu ze względu na ich bardzo mocne silniki turboodrzutowe z dopalaczem, nie zapominając o boomie dźwiękowym, który wytwarzają po przekroczeniu bariery dźwięku.
Niskie godziny lotów są ograniczone, a piloci są uczeni, by nie latać nad miastami. Minimalne wysokości zostały ustalone i muszą być przestrzegane podczas lotów nad aglomeracjami. Nadal jest to rzadkie, ale w wyjątkowych sytuacjach nadal można usłyszeć silniki turboodrzutowe myśliwca nad głową.